درباره دکتر جهانشاه برومند در کتاب مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد چهارم)

Posted by jahanshah on ۲۸م خرداد ۱۳۹۰ in تازه ها و اخبار

دکتر جهانشاه برومند فرزند شاعر و ادیب نامدار معاصر، ادیب برومند به سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در مدارس رشدى و البرز تهران به پایان رسانید و در سال ۱۳۵۳ به أخذ درجه دکتراى دندانپزشکى از دانشگاه ملى ایران (شهید بهشتى فعلى) نائل آمد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت نمود در سال ۱۹۷۸ میلادى با اخذ تخصص در رشته پریونتولوژى (بیماریهاى لثه) از دانشگاه تافتز که از دانشگاههاى معتبر آمریکا مى‏باشد فارغ‏التحصیل گردید. او در سال ۱۳۵۸ به ایران مراجعت کرد و در حال حاضر از معروفترین جراحان لثه ایران بشمار مى‏رود.
دکتر جهانشاه برومند علاوه بر اشتغال در مطب تخصصى خود، در فعالیتهاى علمى زیر شرکت داشته است:
۱- تدریس در دانشکده‏هاى دندان‏پزشکى دانشگاه شهید بهشتى و دانشگاه آزاد اسلامى
۲- عضویت در آکادمى پریودونتولوژى آمریکا
۳- عضویت در کمیته علمى جامعه دندانپزشکى ایران
۴- ایراد سخنرانى‏هاى گوناگون در کنگره‏هاى مختلف دندان‏پزشکى و مجامع تخصصى در ایران و آمریکا و داشتن مقالات متعدد در نشریات علمى دندانپزشکى در ایران.
جهانشاه برومند در مورد شروع کارش در فراگیرى ویولن مى‏گوید:
«از آنجا که من در خانواده‏ى شعر و ادب متولد شده بودم و پدرم استاد ادیب برومند علاوه بر شعر، در شناخت نقاشى و خط و موسیقى نیز دستى دارند، به این جهت از همان دوران کودکى، یک پیوستگى تنگاتنگ و علاقه وافر به ادبیات و هنر، بخصوص نسبت به شعر و نویسندگى و موسیقى در خود احساس کردم.
در کودکى به موسیقى اصیل ایرانى دلبستگى داشتم و از میان سازها، ب
ه ویولن عشق مى‏ورزیدم به طورى که اگر در یک برنامه تلویزیونى، فیلمى را مى‏دیدم که در آن نوازنده‏اى مشغول نواختن ویولن بود مشتاقانه به آن چشم مى‏دوختم. حتى بیاد دارم که وقتى ده ساله بودم، هنگام پخش تکنوازیهاى ویولن، از پاى رادیو تکان نمى‏خوردم و خصوصاً شیفته پنجه سحرآمیز پرویز یاحقى و مرحوم حبیب‏اللَّه بدیعى بودم.
سرانجام، عشق مفرط من به موسیقى ایرانى به آنجا رسید که از پدربزرگ مادریم که به او الفتى عجیب داشتم خواستم تا به عنوان هدیه تولد ویولنى برایم خریدارى کند. و او نیز این کار را کرد. به این ترتیب من که در دوازده سالگى صاحب یک ویولن شده بودم از شادى در پوست خود نمى‏گنجیدم به طورى که تا چند ماه بدون آنکه اصول نوازندگى آن را بدانم پیش خود سعى مى‏کردم ویولن را به نحوى کوک کنم و بعضى آهنگهاى ساده را با آن بنوازم.
پدر و مادر من نیز با وجود آنکه مایل نبودند من موسیقى را به عنوان حرفه خود برگزینم اما همواره در فراگیرى آن به عنوان یک هنر والا و ارزشمند مشوق من بودند.
معلم ویولن من در ابتدا مرحوم استاد عبدالحسین برازنده بود که از موسیقیدانها و آهنگسازان برجسته به شمار مى‏رفت و در اصفهان به کار آهنگسازى و تعلیم موسیقى اشتغال داشت. به این جهت من که در تعطیلات نسبتاً طولانى تابستان به اتفاق خانواده‏ام به اصفهان مى‏رفتم نزد ایشان به تناوب مقدمات نوازندگى ویولن، نت‏خوانى، دستگاهها و سرانجام ردیفهاى مرحوم استاد صبا را فراگرفتم.
بعد از آن به دلیل انتخاب رشته تحصیلى‏ام که طبابت بود و وقت زیاد مى‏برد دیگر نتوانستم پیشرفت در موسیقى را به شکل علمى آن ادامه دهم اما از آنجا که علاقه‏اى زائدالوصف به نواختن ویولن داشتم هیچگاه حتى در زمان ادامه تحصیلاتم در خارج، قادر نبودم براى مدت طولانى این ساز را از خود دور کنم و با آنکه فرصت تمرین زیاد را هم نداشتم اما از راه حس و گوش، کوکهاى مختلف و نکات دیگر را در نواختن این ساز فراگرفتم.
در چند سال اخیر نیز بر اثر دوستى نزدیک با اساتیدى نظیر پرویز یاحقى، مرحوم حبیب‏اللَّه بدیعى و مهندس همایون خرم از راهنمائیهاى آنان بهره بسیار گرفته‏ام. همچنین در کار ریتم، خود را مدیون راهنمائیها و همکارى استاد جهانگیر ملک مى‏دانم.
کارهاى ضبط شده به طور خصوصى:
۱- تعداد متجاوز از ۲۰ نوار خصوصى بداهه‏نوازى همراه تار یا سه‏تار آقاى فریدون احتشامى و ضرب آقاى جهانگیر ملک در دستگاهها و گوشه‏هاى مختلف موسیقى ایرانى.
۲- نوارهاى خصوصى با خوانندگانى نظیر حسین خواجه امیرى و مرحوم حسن گلنراقى.
۳- مرکب‏نوازى همراه تار آقاى فریدون احتشامى و ضرب آقاى هوشنگ مهرورزان.
۴- بداهه‏نوازى همراه سنتور آقاى فضل‏اللَّه توکل، تار آقاى فریدون احتشامى و ضرب آقاى جهانگیر ملک.
۵- چندین آهنگ و ملودى ساخته شده بدون کلام با تنظیم آقاى میلاد کیائى.
۶- ملودیهاى فانتزى با ویولن به همراه ارگ آقاى فریدون احتشامى (اصفهان فانتزى و شور).
برگرفته از کتاب: مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد چهارم)

Comments are closed.